lördag 16 april 2016

Historiska händelser - nål och tråd

Jag har hunnit med en hel del sen sist jag var här och skrev. 
I detta inlägg hamnar en del som jag har sytt.

Först ut kommer ett par Tilda dockor som jag tänkte ha med till ett western lajv där jag spelade en roll som "dockmakerska". Totalt sydde jag sex stycken dockor.

Tilda dockor

 En kjol sydd till western lajv.
Ursprungligen ett par gardiner inköpta från Second Hand.

Western kjol

En cape till western lajv.
Sydd som i en cirkel med hål för bälte. 
Fodrad med ett tunnare tyg och har metall knappar.

Cape

Härliga ärmar

Baksidan på capen

Även snygg i profil

Ännu en western dress. 
Den inköpta korsetten fick utgå som inspiration.
Återbrukat ett linne i sammet från Second Hand och sytt på korta ärmar.
Kjol i "frasigt" tyg med volanger.

Westernklänning

 Eftersom tanken var att åka som ett "dockmakerska" så det var bara till att börja skapa ytterligare ett par dockor. Dessa gjordes tillsammans med min ena syster. 
Ballonger - papper och tapetklister - måla, limma och sy.

Ett par dockor (dockteater)
Saloons-flickan är klar.

En docka till på G

Sheriff-docka?

Men hallå... 
Här kom visst en bild med på mig...
  Det är från western lajvet "Död Mans Hand" där jag under det året spelade "Lola Angel - Dockmakerska"

"Lola Angel - Dockmakare"

 Westernkläder igen.
Återbrukat en ärmlös väst som bara hängt i garderoben och samlat damm.
Sytt på korta ärmar och dekorationer vid knapparna.
Prismorna som är sydda nertill på västen är återbrukat från en fönsterlampa från Second Hand.
Svart tunt tyg är fastsytt upptill i kjolen och draperat bak.

Western dress

 Så klart att jag var tvungen att sy en liten hatt till dressen med.
Inspiration från ett äldre original som finns i en väns ägo.

Western hatt



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar