måndag 27 februari 2012

Utrensning...

Nu har jag rensat i mina gömmor. 
Här kommer lite plagg som förhoppningsvis kommer att flytta ur min garderob inom kort.
Då kan jag sy nytt istället :)


Vi börjar med en medeltida adelsklänning som syddes inför ett lajv:
En klänning i rött som har snörning i ryggen och en rosa underklänning. 
Svarta pärlor på överklänningen och vita ris-pärlor på den rosa.
Bälte och "väska" i samma tyg.
(Har jag glömt nämna att jag älskar att dekorera?)


Ytterligare en medeltida adelsklänning.
Silver/grå med en gul underklänning.
Guldband på överklänningen och snörning i ryggen. Vita pärlor på underklänningen.


 Så går vi över till orientaliska haremskläder.
Sydde denna inför ett lajv där vi tjejer i gruppen, spelade "Frestelsen". 
Ett orientaliskt följe med haremsfruar som berättade sagor, dansade, spelade musik och hade rygg- och handmassage. Doften av rökelse och vattenpipa blandade sig inne i vårt tält.

Självklart nöjde jag mig inte med en dräkt, utan sydde tre uppsättningar i olika färger!
Och jodå, jag gick på kurs och lärde mig magdans med!

 Dekor på ärmen.
 (Köpte ett armband som offrades. Kapades sönder och syddes på.)

Dekor på magen. 
 (Ytterligare ett armband fick stryka med samt pärlor, pärlor, pärlor...)


Vad är magdanskläder utan en fjärils-topp?
Införskaffade ett halsband som fick bli dekor samt sydde på ett antal pärlor.


Så går vi över till plagg som syddes inför olika tema-fester: 

Denna sydde jag till en temafest som utspelade sig på 20-talet. 
Mitt namn var då Janice Rodham, och jag spelade journalist på en tidning.


Knäkort med bred volang nertill.


Så var det dags för en inflyttningsfest. 
Killarna skulle ha rosa och tjejerna blått.

Vad hittar man på då? 
Jo, en blå sjöjungfru, naturligtvis!  

Hade blått tyg kvar sen jag sydde min balklänning, för sådär 100 år sen.


Sjöjungfrur har ju snäckskal över bysten. 

Passade på att sy på pärlor och rosor. 

 Fiskstjärt var ju ett måste... 
Självklart även den med pärlor och rosor.

Så här blev då resultatet:
Knäkort sjöjungfru.
Måste säga att den är snyggare på, än liggandes på golvet...

Detta var som sagt ett smakprov på min garderob.
Har ett antal klänningar till som hänger därinne, men dom visar jag en annan dag :)


4 kommentarer:

  1. Snyyyyyggt!!! :D
    Hoppas att de får flytta in till mig snart istället!! :D
    Kram kram

    SvaraRadera
  2. Visst skulle de passa i "Mias Kammare" ? :)

    SvaraRadera
  3. Oj, vad mycket du har sytt och vad snygga grejer. Du skulle kanske ta på sjöjungfrudräkten, så vi får se den på!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. För sent... Har lämnat iväg dom redan. Sen passar den inte längre pga att jag har en annan kroppsform numera ;)

      Radera